• Vilka olika typer av behov människan har och på vilka sätt dessa behov påverkar utbudet av resor.
Den mest kända och använda modellen för behovsanalys, både i näringslivet och för privat konsumtion är ”Maslows behovshierarki”.
De som ska resa bör få sina
1. Fysiska behov tillgodosedda i form av bra boende och god mat.
2. Behov av säkerhet tillgodosedda i form av olika säkerhetsåtgärder mot stöld, brand, våld mm
3. Behov av sociala kontakter tillgodosedda genom vänligt bemötande, omtanke, någon att bry sig om och någon som bryr sig.
4. Behov av uppskattning och upplevelser tillgodosedda i form av uppskattande ord, intressanta och spännande aktiviteter
5. Behov av självförverkligande tillgodosedda t.ex. genom att klara svåra strapatser som de inte tidigare kunnat klara.
• Vilka faktorer som ökar efterfrågan på turism på nationell nivå, företagsnivå och personlig nivå
- Personlig nivå
Ett behov och en vilja att resa är själva grundförutsättningen för turism. Den som har tid och råd reser. Sverige Schweiz och Tyskland är alla länder med hög levnadsstandard. Dessa länder ligger också i topp när det gäller antal personer som reser på semester. I Sverige reser 90 % av svenskarna på semester, medan bara 44 % av italienarna och 22 % av portugiserna har tid och råd att resa. I industriländer i Västeuropa är den betalda semestern längre än i andra länder. Sverige har 5 veckor medan USA har två veckor enligt avtal men inte enligt lag. Det sägs också ju högre utbildning, desto mer resbenägen är man.
Faktorer som ras och kön anses också påverka möjligheten att resa. Det är lättare för den som är vit och man att resa än för övriga raser och för kvinnor.
- Nationell nivå
Störst betydelse har landets ekonomiska utveckling, befolkningstillväxt, politiska situation och tekniska utveckling. Länder i Afrika som t.ex. med stor fattigdom, svåra levnadsförhållanden och dålig ekonomi har små möjligheter att utveckla en egen turism eller att ta emot internationella turister. I Afrika är det flest inhemsk turism med besök hos släktingarna och vänner samt internationell turism som kommer för att uppleva natur och kultur. Politiska situationer påverkar landets direkt och indirekt turism. Länder i krig och med instabila politiska förhållande har nästan inga turister.
- Företagsnivå
Affärsresor styrs av företagens behov av direkta affärskontakter med kunder, leverantörer och myndigheter på andra orter, i andra regioner och i andra länder. Utbudet av bekväma hotell med bra lokaler för konferenser och möten, i en trevlig miljö har ökat kraftigt under de senaste åren. Men den totala användningen av kommunikationsnät inklusive, telenät och datanät med internet har också ökat.
• Faktorer som minskar efterfrågan på turism
Det som framgått faktorer som minskar efterfrågan på turism är bland annat;
Brist på pengar – Resa är dyrt
Brist på tid – Familj och arbete tar all tid
Brist på intresse
Dålig hälsa och handikapp – Minskade krafter gör det svårare att resa
Familjeförhållande – Ensamma föräldrar med barn eller anhörig till gamla och sjuka
Visum och valutarestriktioner
• Varför statistik registreras över efterfrågan på turism och vad som mäts
Denna statistik har ingen direkt anknytning till turism utan sammanställs av säkerhetsskäl och för immigrationskontroll. Men man är intresserad av statistiken även ur ett nationalekonomiskt perspektiv, eftersom turistströmmarna också för med sig valuta in och ut över gränsarna och därmed har betydelse för landets betalningsbalans.
Vad som mäts?
Antal – Antal internationella resenärer, Antal Övernattningar, Antalet besökare
Utlägg – Turistens utlägg på shopping, boende, mat, nöjen mm är viktiga tillskott till kommunens och landets ekonomi
Profil – För att kunna skapa sig en bild av den besökande turisten, en såkallad gästprofil, gör man också undersökningar som visar gästens egenskaper och orsaker till besöket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar